Az általános tévedés,
hogy ezt a két meghatározást - közösségi oktatás és Közösségi Iskola -
azonosnak tartják. A közösségi oktatás egy oktatási filozófia és a közösség
fejlesztésének a rendszere. A Közösségi Iskolák, mint intézmények követik ezt az
oktatási filozófiát, hasznosnak tartják a közösség részvételét a gyermekek
nevelésének gazdagításában, a család és a társadalom fejlesztése érdekében. E
Közösségi Iskolák kialakítottak egy rendszert, amin keresztül a közösségi
oktatás céljait legjobban el lehet érni. Közösségi Oktatás
1. Lehetőséget nyújt a helyi lakosoknak, Közösségi
Iskoláknak, munkahelyeknek, hogy érdektársak legyenek az oktatási és közösségi
tevékenységekben.
2. Egy folyamat, amely összehozza a közösség
tagjait, hogy megnevezzék (artikulálják) és létrehozzák (felszínre hozzák) a
közösségi érdekeket olyan formában, hogy az segítse a személyes célok előre
haladását, az életstílus minőségének és az általános életviszonyok
javításának érdekében.
3. A közösségi oktatás filozófiája:
- A tanulás egy egész életen keresztül tartó folyamat
- Mindenki a közösségben- egyének, állami és magán
vállalatok, üzletek, állami és társadalmi szervezetek- részt vesz, megosztja a
felelősséget a közösség tagjainak oktatási folyamatában.
- A közösség minden tagjának joga és feladata, hogy
részt vegyen a közösség szükségleteinek megnevezésében és együttműködésre
késztesse az intézményeket annak érdekében, hogy fejlesszék és javítsák a
közösség életkörülményeit, életminőségét
A Közösségi Iskolák:
1. Résztvevői az állami vagy helyi iskolarendszernek
olyan különleges céllal és törekvéssel, hogy a tanári testület és a közösség
csoportjai, intézményei együttműködjenek az oktatás fejlesztésében.
2. Ezek az iskolák arra törekednek, hogy bevonják a
körzet lakosait a különböző önkéntes tevékenységekbe.
3. Mindegyik iskola rendelkezik egy Tanácsadói
Csoporttal amiben szülők, a helyi lakosok, az iskola igazgatója, a tanári testület
képviselői és más érdekelt szervezetek tagjai vesznek részt. Ez a tanácsadói
csoport elősegíti a szabad gondolatok cseréjét, megnevezi a helyi oktatási igényeket
és támogatást nyújt az iskolai programok létrehozásában.
A Közösségi Iskola fő
jellemzői
1. A közösségre vonatkozó és kapcsolatos
tanmenet
Az alapvető oktatás előre halad azáltal, hogy a tanmenet az élet
gyakorlatát használja mintának a közösség és a társadalom életéből. A tanulók
felhasználják az egész közösség rendelkezésre álló intézményeit és egyben
részt vesznek azok programjaiban. Egyben a közösség tagjai is részt vesznek az
oktatásban az iskola falain belül.
2. A szülőkkel fenntartott kapcsolat
A szülők és a közösség más tagjai hatékonyan részt vesznek a tanmenet
kialakításában és gazdagításában. Segítséget nyújtanak a tanároknak a
megfelelő önkéntes munkában való részvétellel.
3. Kollegialitás
Az igazgató és a tanári testület elősegíti a kollegiális filozófia
fenntartását az iskolában. A szülőket és a közösség más tagjait az iskola
munkatársának tekintik.
4. Mindenki tanár
A tanári kar együtt dolgozik a felnőtt közösség tagjaival és a
tanulókkal.
5. Mindenki tanuló
Habár a fő cél a fiatalok és tanulók oktatása, a közösség bármely tagja
az óvodás kortól a felnőtt korig tanulónak tekinthető. Törekedni kell az oktatási
lehetőségek létrehozására minden korosztály igényeinek megfelelően.
6. Szervezetek együttműködése
Az iskola az egyik leglényegesebb központja a közösség oktatási
rendszerének. Az iskola együttműködik a közösség szervezeteivel, hogy létrehozzon
egy tartalmas, igényeknek megfelelő oktatási, művelődési, szabadidős, sport,
kulturális és társadalmi program kínálatot a helyi közösség számára.
7. Az épület átrendezése
Az iskolai épület átalakítása, átrendezése a tanári testülettel és a
közösséggel kötött hozzájárulással szükségessé válhat annak érdekében, hogy
az oktatási igényeket és folyamatot megfelelően ellássa.
8. Közösségi használat
Az iskola a közösségi csoportok, egyének és egyesületek rendelkezésére
áll oktatási, művelődési, kulturális, sport és más társadalmi használatra az
egész év folyamán.
9. Közösségi kérdések
Az iskola elősegíti a közösségi kérdések és problémák
tanulmányozását a társadalmi szervezetekkel együttműködve.
10. Közösségi aktivitás és öntudat
Az iskolának fontos célja a tanulók közösségi és társadalmi öntudatának
fejlesztése. Az iskola körzetének lakosai egymás céljait ismerve együttműködnek a
közösségi élet megjavítása érdekében.
A Közösségi
Iskola Szervezőjének / menedzserének fő vonásai
Bizonyított tény, hogy a közösségi oktatás
sikerének egyik legfontosabb tényezője az, hogy a Közösségi Iskola
szervező/menedzsere rendelkezzen a gyakorlat megkövetelte készségekkel,
képességekkel és tudással. A menedzser felkészültségének elemei az alábbiak:
VEZETŐ
A munka erős vezetői képességet igényel. Képes legyen arra, hogy
lelkesedéssel, pozitív magatartással végezze ezt a munkát. Mozgatóerő legyen a
Közösségi Iskola vezetésében, hogy a fiatalok, szülők és a tanári testület
részt vegyenek a folyamatban. Egyben lehetővé tegye, hogy az iskolai közösség tagjai
kialakítsanak magukban hasomló vezetői képességeket.
KAPCSOLAT-FENNTARTÓ
A menedzser sikere sokban attól függ, hogy miként tudja a kapcsolatot
fenntartani a közösség minden csoportjával az iskola falain belül és azon kívül
is.
TÖRVÉNYHOZÓ
A szervező/menedzser képes legyen létrehozni és végrehajtani a közösségi
oktatás és az iskola törvényeit (kötelezvényeinek és jogosítványainak
összefüggő rendszerét), amelyek elősegítik a Közösségi Iskola fejlődését és
összetartását.
ELLENŐRZŐ ÉS RENDEZŐ
A szervező/menedzser ellenőrzi és szervezi az általa tervezett programokat
és más tevékenységeket az iskolán belül és kívül. Szoros kapcsolatban,
rendszeresen egyeztetve dolgozik együtt az iskola igazgatójával.
SZEMÉLYI KAPCSOLATOK ÉPÍTŐJE
A szervező/menedzser sikere attól is függ, hogy milyen kapcsolatot tart fent a
résztvevő személyekkel, egyesületekkel. Mennyire nyeri meg azoknak bizalmát és
győzi meg őket/azokat abban, hogy az Ő érdeküket képviseli. Meg kell ismernie a
közösség legtöbb tagját és egyben úgy kell irányítsa őket, hogy
együttműködjenek egymással a közös célok elérése érdekében.
A Közösségi Iskola
alapjai
A KÖZÖSSÉGI ISKOLA GYAKORLATI
MEGHATÁROZÁSA, LÉTREHOZÁSÁNAK ALAPVETŐ LÉPÉSEI
A tervezés, alapítás és
működtetés rövid összefoglalása
A Közösségi Iskolák
1. Résztvevői az állami vagy a helyi
iskolarendszernek azzal a különleges céllal, hogy a tanári testület a közösségi
oktatás alapelveit követve együttműködjön a település vagy a régió
közösségével az oktatás fejlesztésében.
2. Arra törekednek, hogy bevonják a település vagy a
körzet lakosságát a legkülönbözőbb önkéntes tevékenységekbe.
3. Létrehoznak és működtetnek egy un. Közösségi
Iskola Tanácsadói Testületet, amelyben szülők, tanárok és helyi lakosok, valamint
az iskola környezetében lévő intézmények, vállalatok képviselői kapnak helyet A
testület feladata a Közösségi Iskola programjainak támogatása.
4. A Közösségi Iskola fő jellemzői:
- Az oktatásban felhasználásra kerül a közösség
teljes intézményrendszere és a közösség életének valamennyi arra alkalmas eleme is
kiegészíti a képzési anyagot. Így a tananyag része lesz - maga az élet - és a
közösség tagjai is részt vállalnak az oktatásban. A helyi társadalommal
kapcsolatban szerzett ismeretek mintául szolgálnak a tanulók számára más
közösségek, települések, országok életének megismerésében is.
- A szülők aktívan részt vesznek a képzési anyag
alakításában és segítik az oktatók munkáját azzal, hogy önkéntes munkát
vállalnak a Közösségi Iskola programjaiban.
- A Közösségi Iskola igazgatója és tanárai
kollegiális viszonyt alakítanak ki a szülőkkel és a közösség azon tagjaival, akik
aktív szerepeket vállalnak a Közösségi Iskola működtetésében.
- A Közösségi Iskola mindenkinek lehetőséget biztosít
tanulásra. A közösség tagjainak módot ad arra, hogy ismereteiket átadhassák az
iskola tanulóinak, vagy egymásnak az iskola nyújtotta keretek között. Így annak a
lehetőségét sem zárja ki, hogy a magasabb osztályfokon tanuló diákok kisebb
társaikat taníthassák, ha valamely tantárgyban képességeik az átlagot meghaladják.
- A Közösségi Iskola mindenkinek lehetőséget biztosít
a tanulásra életkortól, és előképzettségtől függetlenül. Megvalósítja a
közösség igényeinek megfelelően mindazokat a tanulási lehetőségeket, amelyek a
közösségi oktatás - egész életen keresztül folyó tanulás - alapelvének megfelel.
- Segíti a helyi társadalom szervezeteinek és
intézményeinek együttműködését színteret biztosítva az ezen
együttműködésekben felmerülő oktatási, művelődési, szabadidős, sport és egyéb
igények kielégítésének.
- Az iskola épületének berendezettségét és
eszközellátottságát folyamatosan a közösségi céloknak megfelelően alakítja,
átrendezi és bővíti. A rendelkezésre álló termeket és eszközöket folyamatosan
biztosítja az oktatás számára éppúgy, mint a közösségi programok
megvalósításához.
- Az iskola igyekszik felszínre hozni a közösség
problémáit és azok megoldásában segítséget nyújtani.
- Végül, a Közösségi Iskola működésében arra
törekszik, hogy a közösség összetartását, kohézióját mind jobban elősegítse. A
helyi társadalom öntudatát erősítse, segítse a közösséget önmaga
megismertetésében és meghatározásában és annak fejlődésében koordináló
szerepet vállaljon.
A Közösségi Iskola
létrehozásának és működtetésének
alapvető lépései
Mivel a Közösségi Iskola abban különbözik bármely
más iskolától, hogy a közösségi oktatás alapelveit követve lehetőség szerint a
teljes közösség képviselete mellett, vagyis annak bevonásával ki kívánja
elégíteni minden korosztály oktatási igényeit és ennek érdekében lehetőséget
nyújtson a közösség tagjai számára, hogy az oktatásban közreműködjön. Valamint
mindenki számára nyitott és a közösség problémáinak megoldásában is alapvető
szerepet vállal. Azok az iskolák és közösségek alkalmasak egy Közösségi Iskola
létrehozására, amelyek megfelelnek az alábbi kritériumoknak:
Az iskola vezetése és tantestülete készen áll abban
az értelemben, hogy az együttműködés szellemiségét magáénak vallja.
Mindazok az intézmények egyetértenek az iskola
törekvéseivel, amelyek az iskola felett felügyeletet látnak el, illetve
finanszírozzák annak működését (ezek helyi önkormányzat, alapítvány amely az
iskola működtetésére szerveződött és olyan közalapítvány vagy alapítványok,
melyek az iskola tevékenységével közvetlenül összefüggésbe hozhatóak, illetve
anyagilag is támogatják az iskola egyes résztevékenységét, valamint szponzorok és
magánszemélyek).
A település közössége, a kerület közössége,
vagy az iskola vonzáskörzetének, vagy működési területének közössége
előreláthatóan támogatólag viszonyulnak az iskola hosszú távú programjához,
nyitottá válásához.
A tervezés lépései
- Az iskola vezetése és tantestülete döntését
követően, amelyben elhatározza, hogy az iskola Közösségi Iskolává alakulását
kezdeményezi a testületből kiválasztja azokat a személyeket, akik a Közösségi
Iskola előkészítését felvállalják.
- Felkészítésükhöz kéri a már működő magyar
Közösségi Iskolák segítségét. A Közösségi Iskolák menedzserei írásos
dokumentációval, megfelelő képzési anyaggal és tapasztalataik átadásával is
segítenek a felkészítésében.
- A Soros Alapítvány szaktanácsadója készséggel tart
tájékoztató előadásokat valamennyi érdekelt fél részére. Például a
tantestület, a helyi önkormányzat közoktatási bizottsága, a szülők szervezetei, az
iskolaszék, iskolai alapítvány kuratóriuma stb.
- Amennyiben az iskola még nem rendelkezik a Közösségi
Iskola működtetéséhez szükséges alapítvánnyal, úgy annak létrehozását
kezdeményezi. Viszont, ha rendelkezik már olyan alapítvánnyal, vagy alapítványi
partnerrel, amely a Közösségi Iskola létrehozását megelőzően más célkitűzéssel
került megalapításra, akkor az alapító okiratának módosítását kérheti annak
kuratóriumától, amely az alapítvány célkitűzéseinek kibővítését célozza.
Alapító lépések
- Az iskola és a helyi alapítvány nyilvános
pályázatot ír ki a Közösségi Iskola menedzseri munkakörre. Az érdekeltekkel
közösen elbírálja a pályázatokat és kiválasztja a menedzser személyét.
- A menedzser képzése tanfolyamokon történik, illetve
képzését a Magyar Közösségi Iskolák Szövetségének szaktanácsadója és a már
működő Közösségi Iskolák menedzserei biztosítják folyamatosan.
- A menedzser az iskola vezetőjével és a helyi
alapítvány kuratóriumával közösen megalakítja az un. Tanácsadói Csoportot, amely
a helyi társadalom képviselőit is magában foglalja.
A Közösségi Iskola programjainak szervezése, a
menedzser feladatai
- A menedzser tanácsadói csoport segítségével felméri
a helyi igényeket.
- A Közösségi Iskola megalakulását megelőzően
létrejött és működő programok további irányítását a menedzser átveheti,
együttműködve az azokat eddig vezető személyekkel.
- A menedzser kialakítja a Közösségi Iskola
programstruktúrájának részletes tervét és azt folyamatosan az igényekhez igazítja,
melyben szintén a tanácsadói csoport javaslataira támaszkodik.
- Tevékenységéről rendszeresen beszámol az iskola
vezetőjének, tantestületnek, az iskolához kapcsolódó helyi alapítvány
kuratóriumának
- A menedzser tapasztalatait és a Közösségi Iskolával
kapcsolatos ismereteit minden olyan iskola és közösség számára kész átadni,
amelyek érdeklődnek a Közösségi Iskola működése iránt, segítve ezzel, hogy a
programba mind többen kapcsolódhassanak be.
|