|
A Tricks & Tracks hófehér dobozszínpadán érzékeink számára titkos
rések vannak. E takarásokból, a láthatatlanságból lépnek-csusszannak-vetődnek elő a táncosok, majd variációik,
többnyire magányos vonaglásaik után ismét felszívódnak a fal mögötti, másik
világba. Ám nem lépnek ki a történetből, s ha ismét látjuk őket, tudni lehet, hogy csak folytatás ez, nem kezdet. De függőlegesen is megnyílik a tér: az
égi szférából, az űrből kígyózik lefelé egy emberi
lény. Nő.
Bokájánál felfüggesztve ereszkedik, eresztetik lenti párjához. Két meztelen test,
fordított állásban... A kettős nem egészen a földi gravitáció törvényei szerint formálódik, s ez csak
erősíti azt az érzést, hogy a játéktér mintha a lélek birodalma lenne, mintha
az esszenciális, s ezért megint nem egészen valóságos lét éteri mását idézné
elénk. De hát épp ez a kérdés, hogy mi a valóság.
Péter Márta -Ellenfény
Frenák Pál jelenléte sokkoló, mert
amit csinál, nem hagyja megnevezni magát. Nem sajátítható ki, nem másolható, olyan,
akár egy vegytintával írt levél, alighogy elolvassuk, megsemmisülnek a betűk.
A reményről szól ez a halványuló
üzenet, hogy az ember a kegyelmi pillanatokban kipárologhat a sárból, amiben a Teremtő
leheleteként bennragadt, s a hirtelen támadt szabadságtól megrémülve visszatérhet
oda. Testünk börtön, a szerelem nagy pillanatait kivéve ritkán képes követni a
képzelet szárnyalásait.
Stark R. László -Magyar Hírlap
|