|
Kárpáti legújabb darabja, az Ámi Lajos meséi nyomán készült Tótferi többféle
mitikus szerkezetet is magába sűrít. Egyrészt felismerhető benne a "jó ember
kerestetik" archetipikus helyzete: az istenek (ebben az esetben "Atyám Teremtőm" és
"Szempétör") a világot járják, hogy ráakadnak-e még olyan jó emberekre,
akik miatt megmenthetőnek
ítélik a világot. A Tótferiben egy "szögén asszon"-nal találkoznak, aki
nekik adja utolsó "efforintját", ráadásul be is fogadja őket a házába. Az istenek
hálából mindenféle csodákat tesznek vele, még gyermekáldással is megjutalmazzák.
Ez utóbbi a megváltó, a "világhőse" születésének mitológiáját idézi. Egyrészt azért, mert Atyám
Teremtőmnek az asszony
vajúdása közben elhangzó mondatai a világ pusztulásának lehetőségét jelzik. Másrészt látjuk
is, hogy Tótferi a világ egészét átszelő utazása közben legyőzi Béngát, az "Ancikrisztust", aki Atyám Teremtőm jóslatának megfelelően be akarja gyújtani a
ténpört, azaz az óceánt, hogy az égről a földre átterjedő tűz által elveszejtse a világot.
Sándor L. István -Színház |
Nemcsak ízléses visszafogottság,
hanem sok vad ötlet is szükséges ahhoz, hogy az előadás első jeleneteiben sikeresen
megalapozott hangulat később se tűnjön
el. Az égi vendégek ártatlan kis csodáinak látszó (de elbűvölő) színpadi fogásai után egy
kellő időben érkező nagy
váltás ránt vissza az andalodásból. Az
ekkor nyíló, tátongóan óriási fekete tér a paprikajancsi-gonosz folyamatos
munkálkodására emlékeztet.
Deutsch Andor -Zsöllye
|
Novák Eszter rendező tragikomikus kabarétréfákat adat elő a színészeivel, széttöredezettnek ható
jelenetsorokat fon egybe, rögtönzésszerű mozzanatokat rögzít, vaskosságot elegyít költészettel.
Bóta Gábor -Magyar Hírlap |