Vissza a PÁLYÁZAThoz
Hiány van hazánkban olyan iskolákban, amelyek egy-egy régió számára környezeti nevelési mintaként szolgálhatnak, s e mellett még arra is van lehetőségük, hogy ezt a minta-szerepet hatékonyan szét is sugározzák az adott régió más iskolái számára. Szeretnénk ezért segítséget nyújtani néhány iskolának ahhoz, hogy két-három év alatt regionális környezeti nevelési mintaiskolává váljanak.
Mindehhez először körvonalazni kell, hogy mit is értünk “mintaiskola” alatt. Az alábbiakban leírjuk, hogy – megengedve a szó másféle értelmezését is – a mi elképzelésünk szerint optimális esetben milyen egy környezeti nevelési mintaiskola.
Egy ideális környezeti nevelési mintaiskola mindenképpen olyan, amely
- már eddig is példamutató színvonalon működött
- nagy hagyományokkal rendelkezik a környezeti nevelés területén
- munkakapcsolatban áll pedagógusképző és -továbbképző intézménnyel
- személyi, tárgyi és tartalmi szempontból egyaránt megfelel az adott célnak.
Nézzük részletesebben ezeket a szempontokat!
Személyi szempontok
Az itt dolgozó pedagógusok általában felkészültek az alábbi területeken
- a környezeti nevelés elmélete
- tantervjavaslatok kidolgozása ill. véleményezése
- tervezés - szervezés - vezetés
- - tantárgyközi programok
- - terepgyakorlatok, táborok
- - akciók, kampányok
- - találkozók, kisebb konferenciák
- laboratóriumi munka (legalább a természettudomány szakosok esetében)
- az itt dolgozó pedagógusok között lehetőleg van környezeti nevelési szakértő
Az itt dolgozó pedagógusok általában rendelkeznek az alábbi készségekkel:
- elkötelezettség a környezeti kérdések iránt (bármilyen szakosak legyenek is!)
- újításra való indíttatás
- jó kommunikáció
- használható idegennyelv-tudás
- holisztikus látásmód
Az itt dolgozó nem-oktatók (gondnok, takarítók, konyhások stb.)
- általában támogatják az iskola ilyen irányú erőfeszítéseit – de legalábbis egyetértenek azokkal.
Tárgyi szempontok
Az iskolaépület
- lehetőleg természetközeli környezetben van – vagy legalábbis van a közelben bemutató-terep
- rendelkezik iskolakerttel (parkkal, gazdasági kerttel, komposzt sarokkal, szelektív hulladék-gyűjtő hellyel)
- van laboratóriuma (a biológia, a kémia és a fizika tanulmányozásához)
- lehetőleg természetes anyagokból épült, készült
- belső terei kellemesek, sok bennük a “zöld”
- rendelkezik csoportos továbbképzések vagy kisebb konferenciák megrendezéséhez szükséges helyiségekkel
- a terek alkalmasak az ünnepek (ünnepélyek) megélésére
- berendezése, működtetése anyag- és energiatakarékos
Szálláshely
A mintaiskola egész évre nézve biztosítani tudja a megfelelő szálláshelyet:
- 10-12 (vagy még több) kollégiumi típusú szálláshelyet a látogató csoportoknak
- 2-3 fő számára vendégszobát a kutatómunkát végzőknek
Az iskola felszerelése
- tábori és terepgyakorlati fölszerelés (sátrak, hálózsákok, távcsövek, tábori edények stb.)
- jól fölszerelt laboratóriumok
- korszerű könyvtár
- számítógéppark, Internet hozzáférés
Tartalmi szempontok
Az iskola saját nevelőmunkája
- a környezeti nevelési mintaiskola által képviselt és közvetített kultúra minden részletében környezetbarát, ökologikus szemléletű
- az iskola tantárgyi rendszere nem rendkívüli (hiszen akkor nem lehetne minta!), de példamutatóan környezet-orientált és integráló
- a környezeti gondolkodásmód mindenféle foglalkozás-formában jelen van:
- - tanórák (beleértve a humán tanórákat is!),
- - tanórán kívüli foglalkozások,
- - tantárgyközi programok,
- - évközi és nyári táborozás, erdei iskola
- szerepet kap a népi kultúra és a kézművesség
- viszonyul a helyi adottságokhoz, felhasználja a lakóhelyi kapcsolatokat
- nemzetközi kapcsolatokat ápol
Az iskola minta-szerepe és továbbképző munkája
A környezeti nevelési mintaiskola évközben – és a nyári foglalkozásokon is – nyitva áll (előzetes egyeztetés alapján) a látogatók előtt
- fogadja egyének vagy csoportok látogatását, számukra programot állít össze
- továbbképzési céllal fogad (akár egy vagy két hétre is) bentlakásos vendéget
- tanfolyamokat szervez a környezeti nevelés pedagógiájának kérdéseiből
- továbbképzési tematikákat dolgoz ki és valósít meg
- helyet biztosít továbbképzések számára.