OPEN SOCIETY
INSTITUTE
Nyílt Társadalom Intézet
EU Csatlakozást Monitorozó Program
1051 Budapest, Október 6. u. 12.
Tel: 327-3100 Fax: 327-3101 |
|
SOROS GYÖRGY FELKÉRTE AZ EURÓPAI UNIÓT,
HOGY A SZEPTEMBER 11-I TÁMADÁSOKRA
VALÓ TEKINTETTEL NYOMATÉKOSÍTSA
AZ ALAPVETŐ DEMOKRATIKUS
ÉRTÉKEK JELENTŐSÉGÉT |
|
Brüsszel,
október 11. - A Nyílt Társadalom Intézet ma indítványozta, hogy az október
19-én Gentben ülésező EU vezetők nyomatékosítsák az EU bővítés politikai
feltételeinek a jelentőségét. Az Európai Uniónak egyértelműbben meg kell
határoznia a tagság feltételeit, azokat átfogóbban kell alkalmaznia, és figyelemmel
kell kísérnie e feltételek teljesülését mind a tagországokban, mind a tagjelölt
államokban - szögezte le az OSI, amely ma tette közzé tíz közép- és kelet-európai
tagjelölt országról készült monitoring jelentéseit.
Soros György befektetési szakember, az OSI
elnöke a következőket nyilatkozta: "A szeptember 11-i tragikus események
rávilágítanak arra, hogy a nyílt társadalom értékei, amelyek Európa kialakulóban
lévő politikai struktúrájának kulcstényezői, milyen alapvető fontossággal
bírnak. A nemzetközi közösségnek az eseményekre válaszolva lépnie kell, azonban
szem előtt kell tartanunk, hogy mi az, amit meg akarunk védeni. Az emberi jogok
tiszteletben tartása és a jogállamiság olyan közös európai értékek, amelyek
érvényesülését mind a tagjelölt államoknak, mind a tagállamoknak biztosítaniuk
kell."
A jelentések- amelyeket alapvetően az egyes
tagállamok független szakértői írtak és ők végezték a kutatómunkát is -
rámutatnak, hogy az elmúlt évtizedben a jogállamiság és az alapvető jogok
védelmének megszilárdítása terén számos tagjelölt országban érdemi előrelépés
történt. A csatlakozási folyamat pozitív változásokat előmozdító kedvező hatása
azonban még nem érvényesül teljes mértékben. Az EU és a csatlakozási folyamatban
résztvevő fő partnerei - a tagjelöltek kormányai és civil társadalmai - az alábbi
módon fordíthatják hasznukra az eddig elért eredményeket:
1. Az EU részletesen határozza meg a tagjelölt
államok teljesítményének mérésére szolgáló standardokat, és világítson rá,
hogy a tagállamokra és a tagjelölt államokra egyaránt érvényes standardok
betartását ellenőrizni fogják.
2. Az EU tagállamok mutassanak példát azzal,
hogy a koppenhágai feltételekbe foglalt közös értékeket állandóan szem előtt
tartják, és szükség esetén megfelelő intézkedéseket tesznek a nemzetközi normák
hazai gyakorlatban való következetesebb érvényesítése érdekében.
3. Annak ellenére, hogy a tagjelölt államok
politikai szempontból is szorgalmazzák az Európai Unióhoz való csatlakozást,
politikai vezetőik már kevésbé következetesek ezen elhatározás kinyilvánítása
és az eredmények eléréséhez szükséges pénzügyi források biztosítása terén.
Kívánatos, hogy a tagjelölt országok csatlakozási szándéka a tényleges politikák
kialakítása és megvalósítása iránti hasonlóan szilárd elkötelezettségben is
kifejezésre jusson.
4. A csatlakozás jelen pillanatban alapvetően a
kormányok közötti egyeztetésre épül. Mind az EU, mind a tagjelölt országok
kormányainak törekedniük kell arra, hogy a civil társadalmi szervezeteknek érdemi
lehetőséget teremtsenek a politika kialakításában, megvalósításában és
értékelésében való részvételre.
|
Kisebbségek védelme |
A tanulmány
olvasásához Adobe Acrobat Reader program
szükséges. Amennyiben nics ilyen a gépén, innen letöltheti:

|
 |
|
A kisebbségek védelméről szóló jelentések,
amelyek előszavát Martti Ahtisaari, Finnország volt elnöke írta, az észtországi és
lettországi orosz ajkú kisebbség helyzetére összpontosít, továbbá a romák
helyzetét vizsgálja nyolc másik országban. A jelentések rámutatnak arra, hogy a
tagjelölt államok a főbb nemzetközi egyezményekhez való csatlakozáson, a
törvények módosításán és a kisebbségi politikák bevezetésén keresztül
jelentős erőfeszítéseket tesznek a koppenhágai feltételek kisebbségvédelmi
részének a teljesítése érdekében. Ennek ellenére továbbra is számos probléma
áll fenn:
Eddig még a régió egyetlen országa sem
vezetett be olyan diszkriminációt tiltó törvényi szabályozást, amely tökéletes
összhangban lenne az Európai Unió 2000 közepén életbe léptetett, a faji és etnikai
diszkrimináció minden formáját tiltó Faji egyenlőségről szóló irányelveivel.
Ritkán fordul elő, hogy vezető
kormánytisztviselők nyilvános beszédeikben kihangsúlyozzák a rasszizmus és a
diszkrimináció elleni küzdelem jelentőségét. A politikai vezetők pedig egyes
esetekben továbbra is rasszista kijelentéseket tesznek, ahelyett, hogy elítélnék az
ilyen megnyilvánulásokat.
A mindenütt jelenlévő előítélet is
hozzájárul a romákkal szemben megnyilvánuló faji indíttatású erőszakhoz, valamint
a kifinomultabb, ám ugyanolyan romboló diszkriminatív praktikák széles körű
alkalmazásához.
A roma gyerekeket számos országban de facto sújtja az oktatás terén tapasztalható
elkülönítés.
Észtországban és Lettországban a törvényi
korlátozások eltörlése ellenére az orosz ajkú kisebbség zömének továbbra sincsen
állampolgársága.
Észtországban és Lettországban a politikai
és döntéshozói folyamatokban való részvétel tekintetében az elmúlt évtizedben
nem volt esélyegyenlőség; országos és - különösen Lettországban - helyi szinten
is olyan törvények és irányelvek megalkotására került sor, amelyek korlátozzák az
orosz ajkúak (ideértve az állampolgárokat is) jogait és lehetőségeit a kisebbségi
oktatás, a nyelvhasználat és a munkaerő-piaci érvényesülés terén.
A jelentések indítványozzák,
hogy az EU:
Követelje meg a faji egyenlőségről szóló
irányelvek nemzeti jogszabályokba való teljes körű hatékony átültetését még a
csatlakozás előtt, és
az állami hivatalnokok, kisebbségi csoportok
szószólói, ügyvédek és mások képzéséhez biztosítson pénzügyi és szakmai
segítséget a kisebbségvédelmi törvények megalkotása és alkalmazása tekintetében.
A jelentések a tagjelölt országok kormányait
arra szólítják fel, hogy rangidős hivatalnokok vezetésével és széles körű
állami oktatással nyomatékosítsák a rasszizmus és a diszkrimináció
elfogadhatatlanságát; léptessenek hatályba diszkriminációt tiltó átfogó
törvényi szabályozást, valamint az érvényes kisebbségi jogi előírásokat
lefektető törvényeket; hozzanak létre olyan hivatalos szerveket, amelyek képesek a
kisebbségvédelmi törvények hatékony érvényesítésére; hozzák létre a
diszkrimináció, a kisebbségi jogok megsértése valamint a faji indíttatású erőszak
dokumentálásának és mérésének mechanizmusait.
|
Bírói
függetlenség |
A tanulmány
olvasásához Adobe Acrobat Reader program
szükséges. Amennyiben nics ilyen a gépén, innen letöltheti:

|
 |
A bírói függetlenségről szóló jelentések,
amelyek előszavát Stephan Trechsel, az Emberi Jogok Európai Bíróságának volt
elnöke írta, leszögezik, hogy számos országban jelentős előrelépés történt a
valóban független bírósági rendszer kialakítása terén. Ily módon a bírói
függetlenség alkotmányos és törvényi garanciái megvannak, újszerű intézményes
megoldásokat vezettek be a bíróságok autonómiájának növelése érdekében, a
bírói kar presztízsét pedig jelentősen növelte a fizetések felemelése és a
hatáskörök kiterjesztése.
Ugyanakkor van három alapvető probléma, amely
továbbra is gátját képezi a teljesen független bíróságok kialakulásának a
csatlakozás térségében. Ezek a következők:
csekély elkötelezettség a jogállamiságon
alapuló kultúra iránt;
elégtelen intézményes függetlenség; és
illetéktelen beavatkozás a végrehajtó
hatalom részéről.
A
jelentések indítványozzák, hogy hatáskörének keretein belül az EU állapítson meg olyan egész Európára kiterjedő
normákat, amelyekkel folyamatosan vizsgálja a bírói függetlenséget. A normák
adjanak meg néhány minimálisan teljesítendő feltételt, határozzák meg azt a
néhány gyakorlatot, amely nem alkalmazható, és ismertessék a bírói függetlenség
elérésének jóval több, az Unió elveivel és céljaival összhangban lévő
lehetőségét.
A jelentések a tagjelölt államok kormányait
többek között az alábbi lépések megtételére szólítják fel:
A bíróságok részére biztosítani kell
azokat az eszközöket, amelyek segítségével kifejleszthetik vezetési
szakismereteiket, hogy érveket hozhassanak fel végrehajtó hatalom bevonása ellen.
A politikusoknak nyilvánosan, az ezt
alátámasztó törvények meghozatalával hitet kell tenniük a bírói függetlenség
fontossága mellett, és tartózkodniuk kell attól, hogy megsértsék a bíróságok
előjogait.
A bíráknak meg kell cáfolniuk a politikai
bírálatokat, de nem a kifogások cenzúrázásával, hanem annak demonstrálásával,
hogy készek szakmai szempontok alapján és megfelelő távolság tartással irányítani és a társadalom számára
beszámoltathatóvá tenni magukat.
Az alkotmányos garanciáknak egyértelműen
rögzíteniük kell a függetlenséget és a hatalom szétválasztását, és a
bíróságokat független, alkotmányos státusú igazgatási szerveknek kell igazgatniuk.
Az államoknak fontolóra kell venniük, hogy
önálló bírói tanácsokat állítsanak fel a bírói szervezet igazgatására.
A bírák fizetésének és
munkakörülményeinek összhangban kell lenniük a számukra nyitva álló szakmai
alternatívákkal; a bíráknak meg kell kapniuk a hatékony ítélkezéshez szükséges
eszközöket.
Világos és részletesen szabályzott védelem
legyen érvényben annak biztosítására, hogy a finanszírozást ne lehessen a bírák
megbüntetésére vagy a független ítélkezés megbénítására felhasználni. A
bírói testület kapjon nagyobb beleszólást a bíróságok költségvetésébe.
|