A pályázni lehet |
A pályamunkáknak dokumentálni kell
azokat az eredményeket, amelyeket a pedagógusok és a tanulók a számítógépes
hálózatot felhasználó, demokratikus mikrotársadalom alakításában elértek.
Fontos, hogy a beszámolókban szerepeljen a közös gondok, döntési
feladatok számítógéppel segített megvitatása; annak megfogalmazási, érvelési és
döntési fázisai; a véleményalkotáshoz, döntéshez szükséges adatok hálózati
keresése; a pedagógusok tapasztalatai és a tanulók észrevételei.
A pályázatban ismertetni kell, hogy milyen módon teszi a pályázó hozzáférhetővé a pályázat
tárgyát képező tapasztalatokat (pl. konferencia, web publikáció, nyílt nap stb.)
más iskolai közösségek számára. |
Pédák a pályázatok
tartalmára:
Letölthető
segédanyagok:
|
|
- Költségvetés készítése (egyéni, családi, osztály, iskola, lakókörzet
számára), a pénzfelosztás módja, annak elvei, magyarázata, változatok, indoklások,
viták.
- Közös tevékenység tervezése, célok, igények, a tanulók és szülők
különböző lehetőségeinek figyelembevétele a személyiséghez fűződő
érzékenységek kikerülésével, változatok, indoklások, vitamódszerek, szavazás
különböző módszerekkel, egyszerű többséggel, a változatok sorbaállításával,
súlyozással, a kisebbség érdekeinek figyelembevétele.
- A közösség szervezeti és erkölcsi szabályzatának közös, demokratikus kidolgozása, az előbbi részletek szerint.
- Személyi választások különböző feladatokra, ugyanúgy mint előbb.
- Konfliktusos társadalmi esemény párhuzamos megírása, különböző címzettek
számára (iskolatárs, barát, más nézetű egyidős gyerek, szülő, más országbeli
ismerős, országos nyilvánosság). A téma lehet pl. kirekesztés közös
szórakozóhelyről csoport-megkülönböztetés alapján, ebből származó verekedés,
lelki sérelem, a hatóság viselkedése, stb.
- Tanóra a multimédia komponáló CD segítségével. Tanár-diák együttműködés az anyag összeállításában, diákok által
előadva.
A dokumentálás történhet írott és/vagy képi formákban,
célszerűen hálózati megjelenítéssel.
A Jefferson program főbb gondolatait a Nevelés állampolgári
részvételre és kreativitásra a számítógép segítségével: A Jeffersoni
kísérlet c. cikk tartalmazza (Fizikai Szemle 96/1, Vámos Tibor). |
Az elbírálás szempontjai: |
Előnyt jelent, ha az iskola
saját források bevonásával is segíti a fejlesztést, valamint ha az iskola külső
támogatók segítségével is gazdagítja felszerelését. Előnyt élveznek azok az
iskolák, amelyek együttműködésen alapuló pályázatot nyújtanak be, és a
kommunikációhoz a számítástechnika korszerű eszközeit használják. További
előny, ha az iskola tantestülete közös akaratról tud beszámolni
pályázatában, és minél több iskolai polgárt tudnak a közös munkába bevonni. |